Pogasite ogenj preden se razvije požar


Vročina, bolečina, pordelost in oteklina so znaki, ki naznanjajo vnetje. Ni pa vedno tako, ti znaki veljajo namreč le za akutna vnetja. Vnetja nizkih stopenj, na drugi strani večinoma ostanejo pod nivojem tako naše, kot zdravnikove zaznave in nam dolgoročno lahko povzročijo velike zdravstvene težave.

Pri vseh odraslih je nenehno prisoten določen obseg vnetij nizkih stopenj, njihovo aktivnost in stopnje pa lahko zaznamo le s krvnimi preiskavami posebnih označevalcev kot so npr. ECP, TNF-alfa, TGF beta, IL-1, IL-4, IL-6. Običajno zdravnik teh preiskav ne bo naročil, vsaj preden ni potrjene diagnoze. Takšna vnetja namreč ne povzročajo večjih in opaznejših težav v vsakodnevnem življenju, delujejo in širijo se potihoma, od tod tudi njihovo poljudno poimenovanje – tiha vnetja. Kadar so stopnje tihih vnetij dlje časa povišane, se pojavi visoko tveganje za razvoj kroničnih bolezni. Bolezni po tej poti se lahko razvijajo več let ali celo desetletij.    

O tihih vnetjih se je prvič obširneje pisalo pred slabimi 15imi leti, ko je znanstvena stroka pričela resno povezovati niti in ugotavljati vloge tihih vnetij v razvoju kroničnih bolezni, kot so srčno-žilna obolenja, diabetes, presnovni sindrom, rakava obolenja, revmatoidni artritis, želodčno-črevesna obolenja in številne nevrološke bolezni. Zelo odmeven je bil prvi obširnejši javni članek v reviji Time – The Secret Killer (o.p. Skrivnostni ubijalec – presenetljiva povezava med vnetji in srčno kapjo, rakom, Alzheimerjevo in drugimi boleznimi).

V vmesnem času so številne znanstvene raziskave poskrbele, da veliko bolje razumemo srž problema. Levji delež tihih vnetij nastaja zaradi neuravnoteženega stanja v črevesni mikrobioti, zaradi katerega se posledično poškoduje sluznica prebavnega trakta. Vneta in poškodovana sluznica ne predstavlja več zanesljive pregrade med črevesnim lumnom in drugimi tkivi, zato številne odpadne snovi in raznovrstni toksini, ki ne spadajo v telo in bi se morali iz njega izločiti, prehajajo v krvni obtok. Ta fenomen strokovno poimenujemo intestestinalna permeabilnost, v poljudnih zapisih se omenja kot črevesna prepustnost, puščajoče črevo in podobno.  

Nekatere od snovi, ki tako prehajajo v krvni obtok, se vežejo na trombocite, ki zaradi obremenitev razpadajo in sproščajo tuje snovi na različnih delih telesa. Tam posledično prihaja do nizkih, a trdovratnih vnetnih žarišč. Dlje časa vnetja vztrajajo, večja je verjetnost, da se bo razvila bolezen. Prisotnost tihih vnetij v vsakem primeru tudi pospešuje staranje celic in s tem predčasno vizualno in funkcionalno staranje telesa.

Neprimerne snovi iz črevesnega lumna ne prehajajo samo v krvni obtok, temveč tudi v limfni obtok in neposredno sprožajo imunske odzive. Naravni zaščitni odzivi imunskega sistema se v takšnih primerih izkazujejo kot alergijske reakcije, intolerance, avtoimunski odzivi in odigrajo svojo vlogo tudi v razvoju avtoimunskih bolezni.

Danes so vloge tihih vnetij v razvoju številnih, predvsem kroničnih, bolezni že dodobra razkisane in znanstveno potrjene. Seznam se prične s črko A: alergije, anksioznost, akne, artritis, astma, avtizem, avtoimunske bolezni in obsega krepko preko sto diagnoz.

Temeljni vzroki tihih vnetij običajno koreninijo v življenjskem stilu, zato pravočasna sprememba slednjega lahko bistveno pripomore k dolgotrajnemu vzdrževanju zdravja in vitalnosti.

Prepoznani dejavniki tveganja za razvoj tihih vnetij so:
 
STRES (!) v vseh oblikah, Konzervansi, EM sevanja (Wi-fi, Bluetooth, G4,G5),
Procesirana živila, Alkohol, Onesnaženje zraka, vode in zemlje,
Ostanki pesticidov in herbicidov v živilih, Kajenje, droge, Dolgotrajni intenzivni napori.
Gensko spremenjena živila, Določena zdravila in terapije  

V prvi vrsti je pomembno uravnotežiti stresne situacije in izločiti vse neposredne dejavnike tveganja, ki izvirajo iz nezdravega življenjskega stila oz. vse dejavnike, na katere imamo moč vpliva.

Pravilna izbira živil za preprečitev pojava vnetnih procesov

Velik del k preprečitvi pojava vnetnih stopenj ali zniževanju že obstoječih, lahko prispevamo tudi z izbiro pravih živil. Določena živila namreč pospešujejo vnetne procese, medtem ko jih druga zavirajo ali celo preprečujejo. Preprosto pravilo, kako spoznati živila, ki pospešujejo vnetja: če vsebujejo sladkor in/ali belo pšenično moko – pospešujejo vnetja. Enako pospešujejo vnetja vsa pred-pripravljena in procesirana živila. Takšnim živilom se je potrebno izogibati.

Najbolj pogosta živila, ki pospešujejo vnetne procese
  • Svinjsko meso in izdelki iz svinjskega mesa,
  • Meso, ki ni ekološko in ne poznate izvora (občasno se lahko uživa meso iz ekološke, talne in pašne reje),
  • Delikatesne mesnine, paštete, ipd.,
  • Morski sadeži (školjke, surimi, konvencionalni rakci in gamberi),
  • Konvencionalni mlečni izdelki iz homogeniziranega mleka (mleko, siri, namazi, sladoledi, smetane),
  • Margarina in vsa hidrogenirana in rafinirana olja,
  • Pšenična moka in vsi izdelki, ki jo vsebujejo,
  • Koruzna moka in vsi izdelki, ki jo vsebujejo,
  • Rafinirana živila (predvsem sladkor),
  • Procesirana živila (t.j. pred-pripravljena živila, pločevinke, prelivi, koncentrati, pudingi, sladkarije…),
  • Konvencionalne začimbe in zač. koncentrati,
  • Začimbe in jedi, ki vsebujejo MSG/MNG,
  • Sladke gazirane pijače, nektarji, sokovi iz koncentratov, sirupi in konvencionalni sadni sokovi, funkcionalni napitki z sint. dodatki in sladili,
  • Proteinski pripravki, še posebej, če vsebujejo sojine izolate,  
  • Alkoholni sladkorji npr. aspartam, skularoza,  acesulfam-K, ipd.   
  • Konvencionalna kava in čaji,  
  • Gazirana voda,  
  • Konvencionalne majoneze, ketchupi, žar omake in podobno,  
  • Ribe z vrha prehranjevalne verige in onesnaženih morij (mečarica, morski, pes, tuna), ter ribe gojene in hranjene z briketi.  
  • Marmelade in sadni namazi sladkani s sladkorjem ali umetnimi sladili




Poleg izločitve navedenih skupin živil, je v prehrano zelo priporočljivo vključiti čim več ekološke sezonske zelenjave in izbranega sadja, predvsem tistih skupin, ki so bogate z vitamini in raznovrstnimi polifenoli, ki blažijo posledice stresorjev in krepijo imunski sistem. Dopolnitev jedilnika z raznovrstnimi fermentiranimi živili in napitki, bo podprla ravnotežje na prvi fronti - v črevesni mikrobioti. Seveda ne smemo pozabiti tudi na zadostno dnevno uživanje živil bogatih z dragocenimi omega-3 maščobnimi kislinami, ki so izrednega pomena za zdravje. Poleg uživanja pravilno izbranih živil je seveda potrebno skrbeti tudi za zadostno hidracijo, za kar se prednostno priporoča sveža filtrirana voda in raznovrstni ekološki zeliščni čaji.

 
Vavčer za digitalni marketing (izdelava spletne trgovine) sofinancirata
Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj.
Copyright Eubioma © 2020   |   Pravno obvestilo   |   Uporaba piškotkov
Izdelava: MMStudio